Port Lotniczy Gdańsk: rusza budowa pirsu zachodniego!

Port Lotniczy Gdańsk podpisał umowę z firmą DORACO, zakładająca wybudowanie pirsu zachodniego terminala T2. Za nieco ponad dwa lata pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego skrzydła budynku. Nie tylko zwiększy on przepustowość, ale i znacznie usprawni ruch pasażerski i działanie lotniska.

Umowa podpisana, a pierwsza, symboliczna łopata została wbita – we wtorek (15.10.) prezes Portu Lotniczego Gdańsk, Tomasz Kloskowski, oraz Karol Zduńczyk, prezes DORACO, wraz z członkiem zarządu DORACO, Radosławem Preissem, zainicjowali wraz z prezydent Gdańska, Aleksandrą Dulkiewicz i zastępcą prezydenta miasta, Piotrem Borawskim, dalszą rozbudowę trójmiejskiego lotniska. Kwotą nieco ponad 255 mln zł powstać ma w 26 miesięcy zachodni pirs terminala T2. Przejmie on obsługę pasażerów odlatujących do strefy non-Schengen, jak i zwiększy przepustowość terminala do 9 mln pasażerów rocznie.

Terminal T2 rośnie

Oddany do użytku w kwietniu 2012 roku, terminal T2 odciążył działający obok od 1997 roku budynek terminalowy, oznaczony obecnie jako T1. W 2015 roku otwarto dodatkowy moduł terminala T2 w części zachodniej, powiększając budynek o dodatkowe gate, jak i o halę przylotów. Teraz zaczyna się kolejny etap rozbudowy terminala T2, tym razem jednak o węższą, lecz długą część zwaną pirsem zachodnim.

Docelowy wygląd pirsu zachodniego, wraz z Airport City na pierwszym planie, nową płytą postojową i drogą kołowania. Źródło: PLG/Gdańsk Airport City

Będzie on zbliżony architektonicznie, ale nie jednolity z obecną bryłą budynku i do minimum ograniczona w nim będzie część ogólnodostępna. Większość pirsu zostanie przeznaczona na halę odlotów i przylotów, oraz niezbędną do obsługi pasażerskiej i bagażowej infrastrukturę. Pasażerowie odlatujący do krajów poza strefą Schengen, a więc do Wielkiej Brytanii, Irlandii, na Ukrainę, czy do Gruzji, ale i klienci linii czarterowych lecący między innymi do Egiptu, Turcji, czy Albanii, będą mogli skorzystać z rękawów lotniskowych. Co więcej, hala zostanie przystosowana do szybkiej zmiany wielkości strefy odlotów non-Schengen, zgodnie z potrzebą. Część wyjść będzie więc mogła obsługiwać na zmianę odloty na Wyspy Brytyjskie, z rejsami do Niemiec, czy Skandynawii.

Port Lotniczy Gdańsk zyska większą przepustowość

Pirs zachodni ma zostać ukończony w III kwartale 2021 roku, po czym czekają go około dwa miesiące odbiorów. Wraz z jego uruchomieniem, Port Lotniczy Gdańsk zwiększy swoją przepustowość do 9 mln pasażerów rocznie. Ilość gate wzrośnie z obecnych 21 do 30, powstaną też dwa dodatkowe wyjścia autobusowe. DORACO zbuduje również cztery zewnętrzne klatki z rękawami samolotowymi. Przebudowie ulegnie także sieć dróg dojazdowych i serwisowych dla autobusów. Powstaną cztery dodatkowe punkty kontroli paszportowej w części odlotowej i cztery w przylotowej. Ilość punktów kontroli bezpieczeństwa wzrośnie z 11 do 18 stanowisk. Karuzel bagażowych w hali przylotów będzie niemal dwa razy więcej – aż 9. Po ukończeniu, cały terminal T2 będzie miał ponad 410 metrów długości. Powierzchnia użytkowa wzrośnie o niemal 16 tys. metrów kwadratowych, a kubatura o kolejne 100 tys. metrów sześciennych. W dalszej perspektywie pirs może zostać poszerzony o kolejne 180-200 metrów na zachód.

Nie tylko pirs

Budowa pirsu to nie jedyna inwestycja, jaką Port Lotniczy Gdańsk ma w planach. Trwa obecnie modernizacja płyty postojowej przed starym terminalem T1 (PPS-2), polegająca na całkowitej wymianie nawierzchni, jak i zmianie układu elektrycznego w obrębie płyty. Budowa jest etapowa – po zakończeniu modernizacji stanowisk 7, 8 i 9, ruszy przebudowa stanowisk 10 i 11. W dalszej perspektywie możliwa jest też modernizacja płyty postojowej PPS-1.

Trwa również procedura związana z modernizacją radaru zbliżania i zlokalizowaniem go poza obrębem portu. Dzięki temu, w niedalekiej przyszłości płyta postojowa przed terminalem T2 (PPS-3) będzie mogła być powiększona w kierunku zachodnim.

Terminal T1 nadal ma pełnić swoje funkcje, jednak docelowo ma on zostać wyburzony i zastąpiony bliźniaczym do zachodniego, pirsem wschodnim. Wybudowany w 1997 roku obiekt zastąpił jednopoziomowy, niewielki budynek dworca lotniczego, działający od 1974 roku, a obecnie pełniący funkcję biurową. Terminal T1 pozwalał na obsługę około 2,5 mln pasażerów w ciągu roku. Po 2012 pełnił funkcję hali przylotów, a od 2015 roku odlotów non-Schengen.

Przedstawione na blogu treści są prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem firmy Welcome Airport Service.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *