Port Lotniczy Gdańsk

Noworoczne plany Portu Lotniczego Gdańsk

Wkroczyliśmy w 2020 rok, który niemal na pewno będzie kolejnym, rekordowym na polskich lotniskach. Port Lotniczy Gdańsk opublikował właśnie swoją listę noworocznych postanowień, a mimo tego wiele kart nie zostało jeszcze odkrytych. Czekają nas nowe trasy, kilka ciekawych wydarzeń, a możliwe że ogłoszone zostaną kolejne inwestycje!

Choć nie ma jeszcze oficjalnych statystyk, wiadomo już, że rok 2019 był w Gdańsku rekordowy pod względem ilości pasażerów. Przez gdański port lotniczy przewinęło się ponad 5 mln pasażerów (finalnie będzie prawdopodobnie około 5,05 mln osób), pojawiły się nowe trasy, a lista przewoźników została wzbogacona o Easyjet i Eurowings. Również 2020 zapowiada się rekordowo, choć poza powracającą po kilkuletniej przerwie, czarterową linią lotniczą Corendon, nowych przewoźników w 2020 roku raczej nie zobaczymy.

Tradycyjnie Skandynawia, ale jest też południe

Największą ekspansję odnośnie nowych tras zapowiedział póki co Norwegian, który latem 2020 wyraźnie zwiększy swoją obecność na gdańskim lotnisku. Poza obsługiwanymi obecnie lotami do Oslo i Bergen, wrócą loty do Helsinek. Dodatkowo wiosną linia otworzy trasy do Sztokholmu-Arlanda, Trondheim, Goteborga i Kopenhagi. Również Ryanair i Wizzair nie zawiodą, otwierając letnie połączenia do Zadaru, Bari, Kalamaty, Burgas i Zaporoża. Wrócą również sezonowe połączenia do Wiednia, Aten, czy Barcelony, a na obecnie obsługiwanych trasach zwiększy się częstotliwość, zwłaszcza Wizzaira, który zbazuje w Gdańsku ósmego Airbusa A320. Wrócą też zeszłoroczni debiutanci – Easyjet z Berlina i Swiss z Zurychu. Na lato tradycyjnie powróci Air Baltic z połączeniami do Rygi.

Nie tylko połączenia regularne

W ruchu czarterowym nie należy się spodziewać wielkiej rewolucji. Co prawda wrócą linie lotnicze Corendon, jednak najpewniej zwiększą jedynie częstotliwość na trasie do tureckiej Antalyi. Oczywiście zeszłoroczne trasy wakacyjne w większości, o ile nie w całości, powrócą od kwietnia, bądź maja. Będzie więc więcej lotów linii Enter Air, Smartwings, czy Sun Express. Powrócą też czarterowe loty Ryanair Sun (obecnie Buzz), a na gdańskim lotnisku ponownie zawitają Onur Air, Aegean, czy Pegasus Airlines. Nadal jednak Gdańsk pozostaje poza czołówką polskich lotnisk czarterowych, zdecydowanie przegrywając z Warszawą i Katowicami.

Airbus A320neo linii Pegasus Airlines

Statystyki mocno podbiją ostatnie dni maja. Wtedy właśnie Port Lotniczy Gdańsk obsłużyć ma tysiące kibiców, lecących na finałowy mecz Ligi Europy, który rozegra się 27. maja na stadionie Energa w Gdańsku. Kluby piłkarskie, podobnie jak podczas Euro 2012, zorganizują transport lotniczy. Poza wysokim obłożeniem rozkładowych lotów, spodziewać się należy nawet kilkudziesięciu czarterów. Jak zapewniają władze lotniska, GDN jest gotowy na przyjęcie nawet setki dodatkowych maszyn. Dużego natężenia ruchu należy się spodziewać już kilka dni przed imprezą, a ostatnie wyloty mogą mieć miejsce w czerwcu.

Niecały miesiąc później po drodze startowej przebiegnie około 5000 uczestników kolejnej edycji Skyway Run. W tym roku lotnisko zwiększy ilość pakietów startowych o kolejny tysiąc. Poza zapisami, pakiet startowy można również wylicytować na aukcji w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Port Lotniczy Gdańsk w 2020 to plac budowy

Końcówka ubiegłego roku to również rozpoczęcie kilku ważnych inwestycji. Jedną z nich jest kolejny etap rozbudowy terminala pasażerskiego. Nowy terminal, oznaczony jako T2 został otwarty w 2012 roku, a powiększony w 2015. Obecnie trwają prace ziemne przy budowie zachodniego pirsu z dodatkowymi gate’ami, między innymi non-Schengen, większą halą przylotów i dodatkowymi punktami kontroli. Nieopodal szykowane są fundamenty pod pierwszy z biurowców kompleksu Airport City – pierwszego w Polsce prawdziwego centrum biznesowego w idei miasta-lotniska. Zakończyła się również modernizacja części stanowisk postojowych na płycie nr.2. Rampy 7, 8 i 9 czekają już na otwarcie, a to niebawem. Prawdopodobnie krótko po ich ponownym uruchomieniu, władze lotniska wyremontują sąsiednie stanowiska 10 i 11, a dalej być może 6A i 5, wraz z płytą general aviation.

Docelowy wygląd pirsu zachodniego, wraz z Airport City na pierwszym planie, nową płytą postojową i drogą kołowania. Źródło: PLG/Gdańsk Airport City

Choć Port Lotniczy Gdańsk nie informuje o tym, powoli trwają przygotowania do rozbudowy płyty postojowej w kierunku zachodnim. Od dłuższego czasu trwa bowiem procedura przeniesienia radaru lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do innej lokalizacji. Co więcej, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej rozpisał przetarg na modernizację radarów pogodowych sieci POLRAD. Jednym z jego zapisów jest zaprojektowanie stacji radarowej Gdańsk w innej niż obecna lokalizacji. Oznacza to, że obie wieże radarowe, stojące w kolidującym dla rozbudowy płyt postojowych i być może dalszych etapów pirsu zachodniego, niebawem znikną z krajobrazu lotniska. Radar lotniskowy prawdopodobnie stanie w lesie koło miejscowości Leźno w latach 2021-22. Co do radaru pogodowego, nie ma jeszcze wybranej lokalizacji, a uruchomienie nastąpi najwcześniej w 2023 roku.

Na rychłe ogłoszenie rozbudowy płyt postojowych i dróg kołowania wskazują również wizualizacje Airport City. Przewidują one nie tylko usunięcie radaru PAŻP z obecnej lokalizacji, oraz powiększenie PPS 3 w kierunku zachodnim (prawdopodobnie o łącznie 8-12 stanowisk). Zakładają też wybudowanie kolejnego odcinka równoległej do drogi startowej drogi kołowania (twy A) ze zjazdem na progu pasa 11. Nowe odcinki będą najpewniej oznaczone jako Alfa 8, oraz India. Nowa płyta postojowa będzie kontynuacją PPS 3, lub zostanie oznaczona jako PPS 4.

 

Czy w 2020 roku Port Lotniczy Gdańsk ogłosi dalsze plany rozbudowy? A może w ostatniej chwili pojawi się kolejna, hitowa trasa? Jakikolwiek nie będzie rozpoczynający się rok, niemal na pewno przyniesie kolejny rekord i nowe, dobre wieści z gdańskiego lotniska.

Przedstawione na blogu treści są prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem firmy Welcome Airport Service.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *