ekologia w handlingu

Ekologia w handlingu – eko rotacja w Gdańsku!

Dbanie o Ziemię to nie tylko redukcja zużycia węgla, czy segregacja odpadów, ale również zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Ekologia może znaleźć swoje miejsce wszędzie, także w transporcie lotniczym, który w mniemaniu wielu, niesłusznie, uchodzi za najbardziej szkodliwy.

W 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, lotnictwo odpowiadało za tylko 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Porównywalne wyniki uzyskał transport morski, jednak oba te środki transportu razem nie wyprodukowały nawet połowy tego, co lekkie pojazdy transportu lądowego. Samochody, motory, czy skutery wyemitowały do atmosfery aż 47% całkowitej masy gazów cieplarnianych produkowanych przez transport w 2018 roku. Głosy, płynące głównie ze Skandynawii o zakazaniu lotów samolotami nie są więc oparte o twarde dane, zwłaszcza że lotnictwo jest najszybciej redukującą emisję gałęzią transportu.

Przewóz towarów i ludzi odpowiadał za ponad 40% emisji globalnej CO2, podczas gdy produkcja prądu stanowiła około 10% emisji. Działania ku redukcji emisji spalin na lotniskach przyczynia się do dalszej ekologizacji tej gałęzi transportu, oraz zmniejszenia wpływu portów lotniczych na lokalną jakość powietrza. Do całkowitej neutralności ekologicznej dąży między innymi port lotniczy w Atenach, który już w 2025 roku ma osiągnąć neutralność ekologiczną. Na podobnej drodze jest również wiele lotnisk w Polsce. Przoduje Gdańsk, gdzie większość sprzętu należącego do Welcome Airport Service jest elektryczna.

Ekologia w lotnictwie – nie tylko biopaliwa

Samoloty z każdą generacją są coraz bardziej ekologiczne. Po części wymuszone było to chęcią zmniejszenia cen za bilety. Priorytet szybkości, a w niektórych przypadkach także luksusu, został zastąpiony redukcją zużycia paliwa, a więc obniżenia kosztów operacyjnych. Z tego też powodu widać gwałtowny spadek emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie mniej więcej od końca lat ’80 XX wieku. Choć samolotów lata coraz więcej, prognozowana emisja CO2 w ciągu najbliższych dwóch dekad nieznacznie wzrośnie, a według części opracowań ma wręcz maleć. Przykładem olbrzymiej rewolucji są maszyny wypuszczone na rynek w ostatniej dekadzie – od Boeinga 787 Dreamliner, przez Airbusa A320neo, po Bombardiera CSeries (A220), czy Embraera 170E-2. W porównaniu z poprzednimi generacjami, nowe modele samolotów mają nawet o ponad 15% mniejsze zużycie paliwa.

Airbus A320neo linii lotniczej SAS. Podczas kołowania w Gdańsku, Airbus A320ceo zużywa około 200 kg paliwa. Wersja neo potrzebuje niecałych 60 kg.

Rozwija się również rynek samolotów elektrycznych, póki co jeszcze raczkujący. Linie lotnicze również dążą do zwiększenia udziału materiałów biodegradowalnych na pokładach. Odchodzi się od plastiku, zmniejsza produkcję opadów, a w niektórych liniach śmieci przekazuje się do fabryk biogazu.

Zielony handling

Żeby przyczynić się do zmniejszenia ilości gazów cieplarnianych, konieczna jest również redukcja ich emisji w często pomijanej gałęzi lotnictwa – w ground handlingu. Takie właśnie działania podejmuje Welcome Airport Service, a ich elementem demonstracyjnym była pierwsza, oficjalna, ekologiczna rotacja samolotu w Polsce.

17. stycznia Airbus A321 linii lotniczej Wizzair, wykonujący lot Eindhoven – Gdańsk – Oslo-Gardermoen, został obsłużony w całości przez sprzęt zasilany elektrycznie. Pod samolotem znalazły się pojazdy marki TLD, jak i zasilane elektrycznie schody samojezdne, czy bezemisyjny Romet 6e. Załogę przetransportował natomiast elektryczny autobus lotniskowy Solaris. Całość wydarzenia obserwował zarząd firmy, jak i oddziału w Gdańsku, oraz przedstawiciele lotniska i Wizzaira. Pasażerowie przylatujący z Eindhoven, oraz wylatujący w zeszły piątek (17.01.) zostali więc najmniej emisyjnymi podróżnymi Wizzaira w Polsce.

Ekologia na płycie

Jako największy agent handlingowy w Gdańsku, Welcome ma realny wpływ na emisję CO2 w rejonie Portu. Na rok 2020 Welcome Airport Service planuje kolejne zakupy elektrycznego sprzętu lotniskowego. W przypadku Gdańska zdecydowanie dominują ciągniki bagażowe na prąd, a taśmociągi i puchbacki elektryczne stanowią znaczną część sprzętu. W ostatnim czasie zielona flota gdańskiego Welcome powiększyła się o dwa Romety, schody samojezdne i autobus. Kolejne miesiące powinny przynieść jej rozbudowę.

Mamy na myśli taką ingerencję w środowisko, która pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, ale też przyniesie zyski środowisku, poprzez oszczędzanie jego bogactw naturalnych. Wierzymy, że dzięki wykorzystywaniu ekologicznego sprzętu, kształtujemy przyszłość lotnisk przyjaznych pasażerom i środowisku naturalnemu. Eco Welcome to wyjątkowa inicjatywa, która ruszyła pod koniec 2019 roku. Wspólnymi siłami dążymy do minimalizacji produkcji odpadów podczas codziennej pracy oraz dokładamy wszelkich starań, aby zmniejszać emisję spalin naszych sprzętów – powiedział Piotr Wieczorek prezes Welcome Airport Services podczas eko rotacji w Porcie Lotniczym w Gdańsku.

 

Zdjęcie w tle, oraz film: Robert Jaczyński
Przedstawione na blogu treści są prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem firmy Welcome Airport Service.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *